Bröd i fin form

I förrgår så hade jag en bakdag, så jag bakade Gifflar, gramhamsbröd och grekiskt lantbröd. Brödet blev underbart så ja tänkte dela med mig av receptena.

Gifflar:

Deg:

4dl vetemjöl
½ tsk slt
1 tsk socker
50g smör
15 g jäst
1½ dl mjöll
½ ägg
½ägg till pensling

1)Värm ugnen till 200 grade

2)Blanda mjöl, salt, socker i en skål, smula i matfettet.

3)Värm mjölken till fingervärme(37 grader) Rör ut jästen i lite av mjölken och tillsätt sedan resten av mjölken,rör ned det uppvispade halva ägget.

4)Rör ned vätskan i mjölblandningen och arbeta ihop degen. Ställ med bakduk på ett varmt ställe att jäsa i en halvtimme.

5)Arbeta degen på mjölat bakbord och dela den  i 2 delar och kavla ut varje del till en rund kaka och skär den i trekanter. Rull ihop varje del från den bredaste delen ( låt skarven ligga ned på plåten sedan) Lägg gifflarna på plåten på bakplåtspapper  ocj jäs under duk i ytterligare 15 min.

6)Pensla med resten av ägget ( du kan ha i lite grädde i ägget med) och grädda mitt i ugnen i ca 12 min.  Låt gifflarna sedan svalna på gallret. Serveras med kallt smör o ost.

Tips: Jag testade att lägga i 2 st choklad skivor på 2 st som fyllning och det blev perfekt. Mitt tips är att välj den chokladen du tycker själv är jätte god så blir de din specialitet.
Kan även fylla den med marmelad eller äpple.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0