Gott med Bergis!

Bergis
ugn 225 grader

50g jäst
1 dl mjölk
½ tsk salt
½ tsk socker
1 ägg
100g smör
5½dl vetemjöl
1 ägg och 1-2 msk vallmofrön till pensling

1)Smula sönder och rör ut jästen i den kalla mjölken.

2)Tillsätt salt,socker och ägg,skiva ned smöret.

3)Arbeta in mjölet och knåda degen slät, låt degen vila några min , men den skall inte jäsa.

4)Kavla ut degen med lite extra mjöl på ett bakbord, till en rektangulär form.

5)Pensla degytan med sammanvispat ägg och vik den i 3 delar på längden.

6)Vänd degen upp och ner så skarven kommer mot bakbordet.

7)Pensla med ägg och strö över vallmofrön.

8)Skär degen i 2-5 cm breda bitar, lägg bitarna på bakplåtspapper på en plåt och låt dem jäsa i ca 15 min.

9)Grädda i mitten av ugnen ca 10 min..




Kommentarer
Postat av: Anna

Detta skall jag prova att göra i helgen.. :)

2010-02-25 @ 08:20:03
URL: http://nyttkapitelimittliv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0