Primörer med apelsin och rosmarinsås.

Idag så gjorde jag primörer med apelsin och rosmarinsås till mat och självklart så hade jag kokt färskpotatis till:)
Det tog ca en halvtimme att fixa till måltiden.
2portioner
10 små färsk potatis.
2 st små mörötter
2st smö lökar
4 st rädisor
100 g rökt kalkonbröst i tunna skivor.
Sås:1 dl matyoghurt
½ halv msk jo konc.apelsinjuice
1 msk färsk rosmarin eller 1 tsk torkad
salt och peppar
Gör ren färsk potatisen skrapa los skalet sedan. Koka den med salt och dill.
Ansa morötter och lök. Koka dem i lättsaltat vatten i 3-5 min. Ta bort blasten från rädisorna . Lägg ner rädisorna i kokvattnet ca 1 min. Ta upp grönsakerna och låt dem rinna av.
SÅs:
Blanda matyoghurt ,apelsinjuice, och rosmarin, Smaka av med salt och peppar.
Servera primörena med rökt kalkon, nykokt färskpotatis och den goda såsen.
TIPS: du kan även ha färsk gräslök och cremefraiche till plus grädde till potatisen.
VIN TIPS: Grüner Veltiner Exclusive 2006.
Det är ett vitt vin från österrike..
Smaken är torr, pepprig, aningen aromatisk med inslag av grapefrukt,gröna äpplen och aprikos.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0